TidsLiv

Det här är bloggen för dig. Och för mig. Här ska vi kunna mötas i det hemska som förenar oss. Det kommer att handla om upprepade övergrepp, sex som självskadebeteende och vägen tillbaka. För dig. Och för mig.

Läs mig rätt.

Kategori: Min historia, PTSD

 


Ett skolboksexempel.
Går att använda som en manual.
Bocka av klausul efter klausul.
Allt finns där, plus lite till.
En extra paragraf som gör min diagnos komplex. Det dissociativa. Det avstängda.
Ett ord framför, en miljon bakom.
En enkel förklaring, ett helvete att lösa.

Mitt tillstånd som består av så mycket förnekande och undvikande att det tas till en ny dimension. Att hela min person och min omgivning upplevs som overklig. Att jag till slut inte ens vet om jag finns. Ett ord som beskriver hur svårt det här är. 
Att läget är akut och har varit akut väldigt länge. Behandlingen är likadan även om det jan skilja sig åt.
För det är individuellt. Medan det dåliga mående är universellt. Kännetecknas av protester skrik, otaliga flyktförsök och oändligt många tragedier.

Jag är ett skolboksexempel. Mitt beteende går att använda som en manual. Bocka av flashback, mardrömmar, undvikandet och den extra paragrafen. Det dissociativa.
Det som gör min PTSD till komplex PTSD.
Ett ord framför. En miljon bakom.
En enkel förklaring. Ett helvete att lösa.

Kommentera inlägget här: