TidsLiv

Det här är bloggen för dig. Och för mig. Här ska vi kunna mötas i det hemska som förenar oss. Det kommer att handla om upprepade övergrepp, sex som självskadebeteende och vägen tillbaka. För dig. Och för mig.

Faran att söka i det dolda.

Kategori: Min historia, PTSD

(null)

Det är skillnad. 
Även om man inte tror det. Det är en enorm skillnad. 
Att säga det och att förstå det. 

Jag kan rabbla mina diagnoser, jag kan berätta att jag är traumatiserad, jag kan prata om att jag har ett självskadebeteende, jag kan hinta om att övergrepp har förekommit i min barndom. 
Jag kan säga det. 

Men att förstå det. Att tänka på det, ta in det, acceptera det. Det är något helt annat. Det är svårt på en helt annan nivå. Att verkligen begripa vad ens liv bestått av och vad som faktiskt har inträffat. Ja. Jag har inte ord. 
Därför blir jag ibland chockad själv över hur jag kan prata om det, men sedan märker jag skillnaden när orden faktiskt träffar hjärtat. Hur det känns. Vad som händer i mig då. Ibland en nästan chockartad smärta. En plåga som genomborrar huden och tränger sig in i själen. Utifrån och in. Inifrån och ut. 

Det är två olika saker. 
Att säga det. 
Att förstå det. 
Jag vill kunna göra båda sakerna. 



Kommentera inlägget här: