TidsLiv

Det här är bloggen för dig. Och för mig. Här ska vi kunna mötas i det hemska som förenar oss. Det kommer att handla om upprepade övergrepp, sex som självskadebeteende och vägen tillbaka. För dig. Och för mig.

När tystnaden härjar.

Kategori: Vardagen

Mina texter ändras. Jag ser på hur pronomen går från obestämd till bestämd. Hur tilltalandet skiftar. Hur det går från tredje person till första person. Och det kan ses som något litet men det är enormt. Det är beviset att behandlingen fungerar. Att de två världarna kommer lite närmare varandra hela tiden.
Till slut är de sammanlänkade, blir till en.

Jag läser tillbaka flera månader och ser hur utveckligen går långsamt, men den går.
Blocken flyttar på sig även om det sker så sakta att det inte kan ses med blotta ögat.
Det är först efteråt som vi ser de små undrena som hände varje dag. Som tillsammans bildade det omöjliga som blev möjligt. De las ihop i en gemensam pott och skapade det tankesättet som ska färga det som kommer att bli nuet. Det som kommer efter då och innan efter. Det som är mitt emellan men är det som kommer att kommas ihåg till tidens ände. Det som egentligen spelade någon roll.
Det lilla. Det omärkbara.
Men det fantastiska. Det nödvändiga.
Förändringen som gör att det går att uthärda. Idag. Och imorgon.
Och för alltid efter det.

.

Kommentera inlägget här: